Wesprzyj nas!
Menu
  • Kościół
    • Historia i galeria
    • Patron – św. Marek
    • Wspólnoty
      • Bractwo św. Zofii
      • Jadwiżanki wawelskie
      • Wspólnota Chrystusa Kapłana, Proroka i Króla – żeński instytut świecki
  • Msze św. i nabożeństwa
  • Bł. Michał Giedroyć
    • Biogram
    • Kult
    • Modlitwy
    • Litanie
    • Pieśni
    • Media o bł. Michale
  • Aktualności
    • Ogłoszenia
    • Wydarzenia
  • Duszpasterstwo
    • Ośrodek Katechumenalny
    • Pogłębiarka – PAN
    • Oaza na Plantach 2.0
    • Studium im. św. Jadwigi Królowej
    • Modlitwa w ciszy
    • Kręgi biblijne
    • Formacja dziewic konsekrowanych
    • Formacja wdów i wdowców konsekrowanych
  • Multimedia
    • Publikacje
    • Audio-video
    • Fotogaleria
  • Kontakt

Patron – św. Marek

W księgach Nowego Testamentu występuje pod imieniem Marek albo pod imieniem Jan, albo też pod tymi imionami zestawionymi razem: “Jan zwany Markiem”. Tak właśnie nazywają go Dzieje Apostolskie (12,12), w których pojawia się po raz pierwszy. Występuje wówczas jako syn Marii, właścicielki jakiegoś jerozolimskiego domostwa, może nawet Wieczernika; w domu tym zbierała się chętnie pierwotna chrześcijańska gmina tego miasta. Jest rzeczą prawdopodobną, że Maria zaprzyjaźniona była z apostołem Piotrem; zapewne on właśnie ochrzcił św. Marka, którego też nazwał potem “swoim synem” (1 P 5,13). Gdy anioł wyzwolił św. Piotra z Herodowego więzienia, św. Marek był zapewne jeszcze bardzo młody.

Działalność apostolską rozpoczął pod kierunkiem swego kuzyna z pokolenia Lewi, Barnaby. Z nim właśnie towarzyszył św. Pawłowi z Jerozolimy do Antiochii (Dz 12,25), a następnie w pierwszej podróży misyjnej Apostoła narodów (Dz 13, 1-5). Dotarł tylko do Perge w Pamfilii i stamtąd z nieznanych powodów wrócił do Jerozolimy (Dz 13,13). Wolno sądzić, że doszło do jakiegoś nieporozumienia, skoro bowiem na następną wyprawę Barnaba chciał go znów zabrać z sobą, Paweł stanowczo się temu sprzeciwił (15, 37). Doszło wtedy do małego rozłamu i Barnaba z Markiem obrali własną drogę udając się na Cypr, który był ojczyzną Barnaby ( a więc może także i Marka).

W jakieś dziesięć lat później odnajdujemy św. Marka w Rzymie. Tym razem jest w towarzystwie Pawła, który wspomina o nim bardzo wyraźnie w Liście do Kolosan (4,10). Marek wybierał się najwidoczniej do adresatów listu, skoro Paweł żąda dlań gościnnego przyjęcia. Gdy w czasie swego powtórnego uwięzienia Paweł pisał z kolei do przebywającego w Efezie Tymoteusza (2 Tm 4,11), prosił go o przybycie i przyprowadzenie ze sobą Marka. Apostoł wspomina przy tym, iż Marek byłby mu przydatny w posługiwaniu.

Z tej i innych sygnalizowanych już wzmianek wynikać się zdaje, że św. Marek zadowalał się spełnianiem funkcji drugorzędnych i skromniejszych zadań. Spełniał je zapewne potem wobec św. Piotra, który pisząc z Rzymu (1 P 5,13) wymienia go imiennie i zwie swym synem. Działo się to prawdopodobnie na krótko przed męczeństwem apostoła. Zdaje się, że św. Marek był już wówczas dość szeroko znany wśród chrześcijan Wschodu, do których pisał św. Piotr.

Ale co stało się z nim po śmierci Piotra? Pismo święte nie odpowiada na to pytanie. Wiadomości pochodzące z pism Ojców apostolskich są tak fragmentaryczne i trudne do uszeregowania, a tradycja ustna, utrwalona na piśmie znacznie później, tak niejednolita, że dalsze losy św. Marka odtwarzać możemy jedynie w przypuszczeniach.

Podobno był założycielem, a przynajmniej pierwszym biskupem w Aleksandrii (o czym nie mówi ani Klemens Aleksandryjski ani Orygenes). Tam również miał ponieść śmierć męczeńską za panowania cesarza Nerona. Inni przesuwają słusznie datę jego śmierci do czasów cesarza Trajana (98-117). Odnośnie męczeństwa św. Marka nie mamy żadnych danych. Zastanawia, że o śmierci męczeńskiej św. Marka nic nie wie św. Hieronim. Tym większe zastrzeżenie budzi legenda, wg której Marek miał głosić Ewangelię w Akwilei, a nawet w Lorch (Austria).

Największą zasługą św. Marka jest to, że zostawił nam napisany zwięzły opis życia i nauki Pana Jezusa. Jego Ewangelia miała być wiernym echem katechezy św. Piotra. Napisał ją św. Marek przed rokiem 62, w którym ukazała się Ewangelia św. Łukasza. Mogła więc powstać w latach 50-60. Zaczyna on swoją Ewangelię od Chrztu Pana Jezusa i od powołania św. Piotra na Apostoła. Podaje on jako szczegół charakterystyczny: pobyt Pana Jezusa w domu św. Piotra i uzdrowienie jego teściowej (Mk 1, 29-31).
Święty Marek znał doskonale język aramejski i grecki. Ewangelię swoją pisał nie dla Żydów, gdyż często tłumaczy słowa aramejskie na język grecki (Mk 5, 4; 14, 36; 15, 22). Tłumaczy również zwyczaje żydowskie (Mk 7, 1-23; 14, 12). Ewangelię swoją pisał zapewne w Rzymie, gdyż przypomina znanych w Rzymie gminie chrześcijańskiej: Aleksandra i Rufusa (Mk 15, 21) jako świadków pośrednich męki Pańskiej.

Święty Marek jest patronem pisarzy, notariuszy, murarzy, koszykarzy i szklarzy oraz miast: Bergamo, Wenecji, a także Albanii. Przyzywany podczas siewów wiosennych oraz w sprawach pogody.

W ikonografii św. Marek ukazywany jest w stroju arcybiskupa, w paliuszu albo jako biskup wschodniego rytu. Trzyma w dłoni zamkniętą lub otwartą księgę. Symbolizuje go m.in. lew ze skrzydłami – jeden z ewangelicznych zwierząt, lew u stóp, drzewo figowe, zwój.

Oprac. na podst. Księga imion i świętych, Kraków 2000
oraz strony Internetowej Liturgii Godzin

Kategoria

  • Aktualności
  • Audio-video
  • Bez kategorii
  • Fotogaleria
  • Media o bł. Michale
  • Ogłoszenia
  • Polecane
  • Publikacje
  • Wydarzenia

Archiwum

  • maj 2025
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • maj 2022
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • listopad 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • wrzesień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • listopad 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • kwiecień 2018
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • grudzień 2016
  • kwiecień 2015
  • maj 2014
  • kwiecień 2014
  • kwiecień 2013
  • kwiecień 2010
  • maj 2008
  • Polityka prywatności
  • Standardy ochrony Małoletnich
  • Wspomóż
  • Facebook

MSZE ŚWIĘTE
W niedziele i święta
 – 900 (od IX do VI), 1015, 1130, 1530

W dni powszednie 1230, 1830 (od IX do VI)

Nabożeństwa i Msze św.

Stronę odwiedziło:

0 4 4 3 4 7
osób

Kościół św. Marka Ewangelisty w Krakowie © 2024