Koncert oratoryjny i jubileusz 25-lecia chóru Kantorei Sankt Barbara

W niedzielę 30.03.2025 r. odbył się w Filharmonii Krakowskiej koncert oratoryjny związany z kilkoma szczególnymi jubileuszami – 340. rocznicą urodzin i 275. rocznicą śmierci Johanna Sebastiana Bacha oraz Jubileuszem 25-lecia działalności chóru Kantorei Sankt Barbara.

Chór Kameralny Kantorei Sankt Barbara został założony w 2000 roku w Krakowie i działa w ramach Stowarzyszenia Artystycznego Pro Musica Mundi. Specjalizuje się w muzyce wokalno-instrumentalnej, ze szczególnym naciskiem na barok niemiecki i polski, a także w repertuarze a cappella od renesansu po współczesność. Zespół występował w prestiżowych salach koncertowych Europy, takich jak Filharmonia Berlińska czy wiedeńskie Konzerthaus, współpracując z wybitnymi dyrygentami i muzykami. Kantorei Sankt Barbara zdobył wiele nagród na konkursach chóralnych i brał udział w licznych projektach międzynarodowych. Kierownikiem artystycznym i dyrygentem chóru jest organista naszego kościoła – profesor Wiesław Delimat. Pan Profesor jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów i dyrygentury. Koncertował jako organista i dyrygent w wielu krajach Europy, a także w USA, Chinach czy w Izraelu. Jest również wykładowcą Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, gdzie kieruje Katedrą Muzyki Kościelnej. Pod jego batutą chór wykonuje dzieła wielkich mistrzów, często prezentując zapomniane utwory barokowe w ramach cyklu „Barok zapomniany – barok żywy”. Panu Profesorowi Wiesławowi oraz chórowi Kantorei Sankt Barbara gratulujemy srebrnego Jubileuszu i życzymy wielu lat dalszej artystycznej działalności.

Wracając jeszcze do koncertu w Filharmonii – wczorajszymi wykonawcami byli:

chór Kantorei Sankt Barbara oraz orkiestra kameralna L’ Estate Armonico, pod dyrektcją Wiesława Delimata, Bartłomiej Chorąży – tenor (Ewangelista), Patryk Wyborski – bas/baryton (Jezus), Michał Grabczuk – baryton (Piłat), Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran, Łukasz Dulewicz – alt, Piotr Windak – tenor, Filip Presseisen – organy.

W repartuarze usłyszeliśmy Johanna Sebastiana Bacha: Preludium i fuga Es-dur BWV 552 oraz Pasję według św. Jana BWV 245.

Pasja według św. Jana Johanna Sebastiana Bacha to jedno z najważniejszych dzieł muzyki sakralnej w historii. Została skomponowana w 1724 roku i po raz pierwszy wykonana w Wielki Piątek w kościele św. Mikołaja w Lipsku. Utwór opiera się na tekście Ewangelii według św. Jana, głównie na rozdziałach 18. i 19., opisujących mękę i śmierć Jezusa Chrystusa. Bach połączył w niej recytatywy, arie, chóry oraz chorały, tworząc dramatyczną i głęboko emocjonalną narrację muzyczną. Dzieło charakteryzuje się niezwykłą ekspresją, szczególnie w partiach Ewangelisty, który relacjonuje wydarzenia pasyjne. W Pasji według św. Jana Bach wykorzystał też luterańskie chorały, które były dobrze znane ówczesnej publiczności, wzmacniając religijny przekaz dzieła. Kompozycja wyróżnia się także bogatą instrumentalizacją, w tym użyciem takich instrumentów jak: oboje, flety czy viola da gamba. W porównaniu do późniejszej Pasji według św. Mateusza, Pasja według św. Jana jest bardziej zwięzła, ale nie mniej przejmująca. Dzieło odzwierciedla głęboką wiarę Bacha i jego mistrzostwo w łączeniu teologii z muzyką. Do dziś pozostaje jednym z najczęściej wykonywanych utworów pasyjnych, szczególnie w okresie Wielkiego Postu.

To było naprawdę mocne – religijne i artystyczne – przeżycie!

s. Marzena Władowska CHR

Poniżej zamieszczamy kilka zdjęć z wczorajszego wydarzenia: